vrijdag 4 juni 2010

Proberen te leren leven in het heden


De cognitieve therapie is voor mijn vriend een hele verademing,ik merk echt dat hij
hier iets aan heeft.
Het is niet zo erg op gevoel gericht(het pappen en nat houden dmv praten)maar puur wetenschappelijk(vanuit theorieën)bekekenen en benadert vanuit de psyche van een mens.
Dit geeft hem op een duidelijke heldere manier uitleg waarom hij met bepaalde problemen in de knoei zit of is gekomen.
Door dit helder inzicht te krijgen kan hij er meer meedoen,het is nu zijn doel om niet proberen in de toekomst te leven of in het verleden maar steeds een beetje meer in het heden/nu.
Dit is voor hem erg moeilijk maar daardoor kan hij ook niet genieten van het moment.
Ook zal hij zijn angsten moeten accepteren voor de toekomst maar ook nog van het verleden maar deze niet zwaarder laten wegen dan het moment van NU.
Dit is voor hem heel heel erg moeilijk en zal dit met kleine stapjes hele kleine stapjes moeten gaan loslaten.....
Al kan hij maar 10 minuten per dag in het nu leven dan is dat voor hem al heel veel.
Dit is een proces dat heel lang gaat duren....want hij leeft immers zijn hele leven
al op die andere manier die hij wel kent...
De manier van leven die hem angstig maakt...met alle gevolgen die erbij komen.
Gelukkig hebben we hele goede begeleiding vanuit GGZ en de thuisbegeleiding is prima
dus een keer komt het een heel eind goed...

7 opmerkingen:

greet zei

hallo cognitief?? nu pas? Jasper kreeg die therapie tussen 8 en 10 jaar oud. nu is hij 15 en hem behandelen als een volwassene sinds pakweg zijn 12de, het werkt. Het werkt echt.

Anoniem zei

Het was geen cognitieve therapie voor volwassenen, natuurlijk. Wat ik echt wil zeggen: onze zoon was zo uitzonderlijk taalvaardig en intelligent dat de therapeuten niet goed wisten waar hem te plaatsen, met zijn asperger. Mijn zoon, schone zoon? dat is lang zo geweest.maar wat doe je met een kind dat je betrapt op jezelf nadoen in gezichtsuitdrukkingen omdat hij sociale vaardigheden wil oefenen? Dat is 3 jaar geleden. Daarover moet Francky nog de eerste keer iets zeggen. En het verschil tussen mannen en vrouwen enz. ben ik beu gerelativeerd.

Angeline zei

Idd greet het gaat over cognitieve therapieen bijv. niet over sociale vaardigheden,n wat betrefd die dingen nadoen dat doet ons zoontje bijmij ook,ook hij heeft een grote taalvaardigheid en hoge intellligentie dus kan heel veel leren en andoen en opvangen.

Mijnn vriend heeft zich dat al heel lang vanaf zijn elf toen hij zijn moeder verloor en achter bleef met een vader met autisme moeten leren om te overleven met 39 is hij pas gediagnostiseerd en ondertussen heeft hhij het heel goed gedaan ZELF.

Door zijn doorzettingsvermogen en intelligentie heeft hij dit kunnen doen
en doordat hij mij jong heeft leren kennen,verder heeft hij het zelf gedaan wat betrefd dat stukje waar wij ons zoontje nu bij helpen en wat jullie j
wel hebben kunne geven,HELAAS heeft hij niet eerder begeleiding gehad en hebben we het altijd ZELF gedaan,samen.
Gelukkig doet de cognietieve therrapie goed bij hem en gaat het daardoor een heel klein stukje beter.


grt Angeline

Jan zei

agenline ik stuur je een e-mail met een reactie op jou blog,

dan zul je ook de andere kant begrijpen van geen zekerheden te verschaffen.

dat is het hier en het nu, zoals ik dan anders interperteer, (denk ik)

Greet zei

Angeline, mij mag je niets kwalijk nemen. Eva is nu naar boven, nu heb ik een beetje tijd.
Jouw Aspergers, wel, die wens ik veel geluk toe.
Jasper doet het echt goed. Sinds 2 jaar zonder begeleiding. Maar mijn buurvrouw zegt is het zonder, of is het te danken aan de basis die jullie gelegd hebben? Wie weet.
Hij heeft alleszins genoeg moeten helpen met zijn zus.
Want bijna alles wat Eva betreft, en autisme, en mijn pijn is bij hem beland.
De tijd van F. 's vader overlijden tot het bericht van zijn meme die morgen naar huis mag.
En jar ik heb het genoeg gehad aan mijn hoofd

Angeline zei

Ja Greet jij doet het ook goed!!
Uiteindelijk zijn wij als moeders ook toppers toch?
Wij zijn de uiteindelijke basis samen met onze partner en bij jou samen met j.
En met mijn aspergers komt het ook wel goed,vroeg of laat.
Nou grt en tot blogs
Ik heb ook idd veel aan mijn hoofd maar dat hebben gewone mensen ook tegenwoordig we leven in een hectische tijd...

grt Angeline

Anoniem zei

Good brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

"WELKOM "