vrijdag 10 december 2010

Wat merk je eigenlijk hier thuis


Deze keer wil ik eens wat opschrijven over opvallende dingen die ik in huis merk wat betrefd autisme(asperger)

Je merkt dat geluiden(harde)of storende geluiden hier nog harder binnenkomen bij mijn vriend en zoon.
Dat ze elkaar steeds triggeren in druk worden....maar elkaar ook heel goed begrijpen en ook heel veel begrip voor elkaar hebben maar ook voor mij.
Dat mijn vriend niemand van zijn bestek wil laten eten en niemand(op ons na)uit zijn kopjes wil laten drinken en zelfs zijn eigen koffielepels heeft.
Ons zoontje heeft dat "nog niet",maar wil vaak niet naar de toilet als er iemand anders op is geweest.(dan moet deze eerst schoon worden gemaakt,op dit moment is dat gelukkig minder!)
Er hier in huis heel veel afspraken gemaakt moeten worden,vooral wat betrefd de tijd en planning en dat de structuur behouden en ook bewaakt moet worden.
Waar ik eigenlijk niet zo van hou maar noodzakelijk is voor alledrie.
Dat ik dingen aanvoel en de aspergers hier alles moeten overdenken of aangeleerd hebben het gaat bij hen via een ander kanaaltje.

Dat het hier in huis wel een kleine apotheek lijkt,waar ik inmiddels de beheerder van ben geworden.Ja ook ik maak promotie al is het dan thuis.

Dat er altijd wel ergens iets aan moet staan een tv,computer omdat er geen stiltens kunnen vallen anders gaan de raderen draaien bij beide aspergers.

Er hier in huis vaak twee apparaten tegelijk aan staan om de tv op hun zender dan te horen onder het lezen,computeren etc.

Ze beide heel veel nieuws volgen en heel veel willen weten en willen leren.

Dat het verzamelen van spullen er ook in sluipt en alle info nog ooit belangrijk kan zijn.

Zo zullen er vast nog veel meer dingen zijn die opvallend zijn hier in huis,maar natuurlijk zijn er ook vele dingen die niets te maken hebben met autisme/asperger maar gewoon bij ons horen als
persoon op zich....zonder of met autimse

7 opmerkingen:

Anoniem zei

- Ook ik wil er veel nieuws volgen.
Wil alles weten en leren wat ik interessant vind.
Heb heel veel plannen maar veel dingen worden niets.
Uiteindelijk wanneer ik mijn zin heb dan druk ik toch mijn wil door.
Hoe en wat, of het nou rechts of links om is, dan gebeurt het toch.
Ik kijk nieuws, lees nieuws, beluister nieuws meer dan goed voor mij is.

- Ook ik verzamel veel informatie zonder het te lezen.
Boeken kopen over het Christendom omdat het me een leuk boek lijkt.
Maar lezen doe ik dan niet.
Dingen kopen over schijven en ze niet gebruiken.

- Geluiden die heel erg hard binnenkomen waardoor ook ik thuis erg gespannen kan zijn. Hiervoor heb ik reeds gepaste oordoppen aan laten meten die ik over hopelijk een week zal krijgen.
Veel afgezonderd leven om weer uit te rusten of niet overprikkelt te raken.

- Geen mens-mens te zijn en mensen maar rare wezens vinden.

- Met dingen beginnen en vervolgens blijkt het heel erg moeilijk te zijn.

- Graag dingen willen die niet mogelijk zijn.

- Duidelijke structuur nodig hebben maar hier ook weer moeite mee hebben dit te behouden.

- Het vies vinden om een hond of kat op te tillen. Er bang voor zijn dit beest pijn te doen. Het vies vinden als er een urine drup op de wc- vloer licht en dit laten liggen zodat een ander het op kan ruimen. Mijzelf met het wassen iedere keer als ik een stuk van mijn lichaamsdeel heb schoongemaakt zoals bijvoorbeeld de intieme delen, dan steeds weer de handen wassen. Wanneer ik naar de wc ben geweest zo nu en dan twee of drie keer mijn handen wassen. Eerst om mijn handen bacterie vrij krijgen. Dan nog eens op mijn handen te wassen omdat de zeep pomp ook vies kan zijn. Dan de kraan 'knoppen' besprenkellen met water waardoor ik denk dat ze schoon worden en ze zo uit kan draaien. Waardoor ik schone handen heb.
Terwijl ik op mijn werk veel met zwarte handen rondloop en me dit geen worst kan schelen. Dan ook gerust ga eten als mijn handen zwart zijn.

- En, zo zijn er nog meer dingen.

Hopelijk is het een verlichting om te weten dat er meer zo zijn die zo leven.

Jan.

Angeline zei

@ja jan bedankt voor je reactie het is wel fijn"nou ja fijn ...om te horen dat dit normaal is bij jou en bij hen hier en vele anderen...lijkt me ook heel lastig voor jullie zelf.
ons zoontje heeft hier ook zelf veel last van smetvrees of hoe het ook mag noemen...in tijden van hoge spanningen is het vaak erger,en die urinedrup ja die vindt hij ook vies en gaat hij echt niet opdoen want dat is pas vies....jah..
grt Jan er zijn vast nog vele vele dingen meer te vinden maar het is zo wel even goed vind je ook niet?

Anoniem zei

Naja, dat van dat smetvrees is veel en veel erger geweest.
Ik merk wel dat in tijden van spanning en stress of haast, dwang dingen erger worden.
In kleine dingen blijft het zichtbaar.
Maar ja, je hebt gelijk inderdaad dat het wel goed is zo.

Het is meer dan goed en heb er gewoon even geen zin meer in.
Ik ben niet depressief.
Maar eerlijk gezegd noem ik mijzelf geen Aspie meer.
Ik noem mezelf nu 'een rasechte eenling'.
Dan hoef je niets meer uit te leggen.
Mensen die mij leren kennen als bijvoorbeeld stagiaire via mijn werkgever die leg ik uit dat ik eenling ben.
Waarom ik bepaalde dingen 'zo doe'.

Waarna, als ze meer met mijn gaan werken het gaan merken.
Dat ik ze dan snap wat ik bedoel met dat ik een 'echte eenling ben, en het beste in mijn eentje functioneer'.
Dan geven ze aan dat het inderdaad snappen en dan zien ze het.
Verder hoef je dan ook niet veel uit t elggen.

maar Angline, ik kan me voorstellen dat het voor stress zorgt.
Eerlijk gezegd ervaar ook ik heel veel stress op dit moment.
Heel veel verdriet.
Schrijven doe ik eigenlijk niet meer.
De kracht is er gewoon niet meer.
Ook de interesse is er niet meer.
Er zijn zoveel anderen dingen.
Ik ben gewoon erg moe door het vele werken.

Het idee niet thuis te passen in deze wereld maakt het er ook niet makkelijker op.
Dan ook nog eens de onbegrepen moment dat ik me zo voel.
Terwijl het eigenlijk niet hoeft.

Het is voor jou nog veel moeilijker met twee Aspies.

Wat moet ik verder zeggen?
Ik ben even uit de woorden.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik niet meer kan wachten tot het moment dat de Messias terugkomt.

Wel nu, sterkte.
Veel warmte in de laatste weken van dit jaar.

SHALOM.

Jan.

Angeline zei

@jan het is goed zo bedankt voor je reactie..grt en jij ook een goed uiteinde van 2010...

Anoniem zei

'De zon gaat altijd weer opnieuw schijnen. HOe donker het ook lijkt.
Na een traan komt er weer een lach. Er is een tijd om te leven en tijd om te sterven. Voor alles is er een tijd.'...

Anoniem zei

Voor alles is er een tijd.

Loslaten wil ook weleens helpen...

voor de derde en laatste keer,

JAN.

Anoniem zei

Hello, i think that i saw you visited my website thus i
came to “return the favor”.I'm attempting to find things to enhance my site!I suppose
its ok to use a few of your ideas!!

Feel free to surf to my webpage: your sitemap or sitemap index file doesn't properly declare the namespace

"WELKOM "