vrijdag 21 januari 2011

Vergelijk autist met computer


Ben gisteren aan een boek begonnen van Peter Vermeulen "dit is de titel" is de titel,
nee dit is niet een herhaling maar zo heet gewoon het boek.
In het begin van dit boek wordt iemand met autisme vergeleken met een computer,dat iemand met autisme ongeveer het zelfde de dingen moet verwerken als een computer,je geeft hem een commando en dat moet wel "het juiste" zijn en dan gaat hij iets doen(actie/reactie) ....al geef je iemand met autisme een verkeerd of onduidelijk commando of een opdracht in de vorm van bijv. lichaamstaal dan zal hij niets of het verkeerde gaan doen,of er van in de war raken,en gaan vragen wat er is of wat je bedoeld.(hier reageert een computer dus ook niet goed op.)
Dus dat maakt duidelijk waarom je tegen iemand met autisme een hele duidelijke boodschap over moet brengen en een die juiste info bevat,zodat deze verwerkt kan worden zoals het bedoeld is.(letterlijk)
Voor mij is dat wel een goede houvast om erbij te houden,omdat de communicatie ook vaak fout gaat doordat ik de info niet in een goed "commando" overbreng en daardoor verwarring zaai,of geen goede reactie krijg,of we zelfs ruzie krijgen hierdoor.
Dus moet ik heel goed in de gaten houden dat ik de boodschappen niet in lichaamstaal over kan brengen naar de Aspergers.
(al merk ik dat jr dit wel beter kan lezen als sr dus dat is ook weer per persoon verschillend natuurlijk)
Heel vaak gaat het natuurlijk wel goed,maar die keren dat het fout gaat die blijven vervelend.
Vanavond ga ik verder lezen want ik ben pas in het begin,maar het is wel interresant er stond nog wel meer info in maar deze vond ik wel heel duidelijk voor mij.

12 opmerkingen:

Greet zei

Hierop kan ik maar één antwoord geven: de J. van het tweede of derde leerjaar (4e groep denk ik)
Hij had geleerd over appels, had een proefje erover en zei: ja in de doos in mijn hoofd moet ik nu appels steken. Eigenlijk nog meer: de soorten appels.
Eerste en laatste keer dat wij een letterlijk daarover iets gehoord hebben.
De doos in zijn hoofd is ons nog behulpzaam geweest, bij zijn hulpverleners.

Anoniem zei

Mooi om te zien dat er een boek over is geschreven.
Ik heb nog maar een paar regels gelezen.
De rest nog niet.
En ineens schiet mij te binnen dat ik de laatste tijd roep dat ik net een copmuter ben.
Voor geprogrammeerd.
Heel vreemd.
Maar zo voel ik mee ook.
Als ik het letterlijk mag nemen als ik het zo schrijf dan voel ik me ook geen mens.
Ik kan beter voor robot door gaan.
Zou veel makkelijker zijn.
Geen gevoelens.
Geen emoties en sociaal hoeven mensen niets van je te verwachten.
Behalve dan de commando's die ze op je invoeren.
Geen zin?
Sla dan op hol en crash gewoon.
Negeer de ander en blijf figuurlijk volkomen stilstaan.
Soms is het zelfs moeilijk emoties te laten zien.
Vreemd eigenlijk.

Jan.

Anoniem zei

Nota bene toen ik de rest van je aritkel las.
Zag ik dat je hetzelfee verteld als wat Peter Vermeulen ook aangeeft.
Het klopt dus wedeorm volledig hoe ik het beschrijf met dat robot zijn.
Toch zou ik het liefste gewoon een crashte harde schijf geweest willen zijn.
Niet meer te resetten.

Eigenlijk is het dus ook als mensen je kwetsen als mens zijnde.
Dan proberen ze je te hacken met commando's.
Op één of andere manier.
Hebben ze informatie weten te vinden, dan jatten ze dit.
Vertellen ze het door aan anderen.
Heb je een virus in je, als schijf.
En deze wil er nie tmeer uit.
Dan heb je een ongeneeslijke ziekte.

Angline, dank voor dit aritkel.
Heeft me heel erg geholpen.
Maakt me maar waar eens duidelijk dat ik niet achtelrijk ben, en zelf meer weet dan de meesten in de gaten hebbne.
Ofzo.
Of dat ik in ieder geval weet waarover ik praat.

Fijne avond nog.

Jan.

Angeline zei

@bedankt greet @fijn@jan dat ook jij er iets aan hebt...grt beide

Anoniem zei

Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I
was wanting to know your situation; we have developed some nice practices and we
are looking to exchange strategies with others, be sure to shoot me an e-mail if interested.


Feel free to visit my blog; rent jets

Anoniem zei

There is certainly a lot to know about this topic.
I really like all the points you've made.


Feel free to visit my web site: secret info

Anoniem zei

I blog frequently and I truly thank you for your content. This
great article has truly peaked my interest. I'm going to take a note of your
website and keep checking for new information about
once a week. I opted in for your RSS feed as well.

Here is my weblog :: Accident Attorney Atlanta GA

Anoniem zei

Please let me know if you're looking for a writer for your weblog.
You have some really great articles and I feel I would be
a good asset. If you ever want to take some of the
load off, I'd really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
Please blast me an email if interested. Kudos!

Stop by my homepage: social media directory

Anoniem zei

This website definitely has all of the info I wanted about this subject and didn't know who
to ask.

My web page: outsource seo

Anoniem zei

I seldom leave a response, but i did some searching and wound up here "Vergelijk autist met computer".
And I do have 2 questions for you if it's allright. Could it be just
me or does it seem like some of the responses appear
like they are written by brain dead individuals? :-P And,
if you are posting at additional online sites, I'd like to keep up with anything new you have to post.
Could you make a list of every one of all your community sites
like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


Feel free to visit my web site: private plane charter rates

Anoniem zei

Hi would you mind letting me know which web host
you're utilizing? I've loaded your blog in 3 different web browsers and I
must say this blog loads a lot quicker then most.
Can you recommend a good internet hosting provider at a reasonable
price? Many thanks, I appreciate it!

Here is my weblog :: advice on medical negligence

Anoniem zei

It's actually a great and helpful piece of information. I am glad that
you shared this useful info with us. Please keep us informed like
this. Thanks for sharing.

Also visit my webpage :: make a wish foundation

"WELKOM "